Formula rezolvării problemelor de la Einstein şi de ce faceţi greşeli

Ne-am obişnuit să gândim: dacă tot timpul voi reflecta şi voi planifica totul până la cele mai mici detalii, pot să nu mai fac nimic. Motto-ul zilei de astăzi: Acţionează! Dacă tot timpul vei încerca ceva, neapărat una dintre variante va da rezultat şi te va face bogat, cunoscut sau pur şi simplu prosper.

Einstein avea o altă viziune în această privinţă. El a petrecut mult timp analizând şi foarte puţin acţionând. Azi este greu să găseşti pe cineva care nu ştie cine a fost Albert Einstein. Poate abordarea lui era mai corectă? Ori era mai potrivită pentru un anumit plan de idei?

Einstein a fost un geniu şi formula sa pentru rezolvarea problemelor era genial de simplă.

Einstein afirma că nu avea nici un talent deosebit, în afară de acela că era peste măsură de curios. De asemenea, el ştia cât de important era să găseşti timp pentru a cunoaşte profund şi pentru a analiza ceea ce studia. Şi anume această abilitate ne lipseşte astăzi.

Consilierul în inovare şi autorul Jeffrey Phillips povesteşte aceasta istorie:

“Când Einstein a fost întrebat cum îşi petrece timpul pentru rezolvarea unei probleme (o oră), el a răspuns că 55 de minute le petrece pentru evidenţierea problemei şi alternativele sale, iar cele 5 minute ramase, pentru rezolvarea sa.”

Şi asta este exact opusul a ceea ce fac astăzi majoritatea conducătorilor. În loc să afle care este problema şi să o analizeze pentru a găsi mai apoi cea mai bună soluţie, accentul se pune pe căutarea soluţiei. Şi fără o studiere detaliată a problemei, prima soluţie este puţin probabil că va fi cea mai reuşită şi va fi nevoie să caute o nouă soluţie. Şi pe urma încă una şi încă una.

Phillips considera că atunci când alegem efectivitatea, inovaţia moare. Făcând un pas înapoi, noi subapreciem viitorul, perspectivele mai preţioase, pe care poate să ni le dea decizia care nu se supune cuantificării (sondarea, empatia, analiza, calmul). Suntem învăţaţi să stingem focurile imediat, ne verificăm permanent poştă electronică şi încercam să răspundem imediat la scrisori. Ţinem legătura oriunde şi oricând şi ni se cere rezolvarea instantanee a problemelor fără să ni se acorde destul timp pentru a studia sensul problemei.

Nu puteţi să reduceţi modul de a proiecta gândirea. Este un proces atent planificat:

– Identificaţi problema.

– Gândiţi soluţiile, efectuaţi experimente.

– Vorbiţi cu utilizatorii.

– Din nou susţineţi problema.

– Si pe urmă transformaţi asta în sursa de profit.

Ne solicităm cu întâlniri şi sarcini pentru a arăta valoarea echipei noastre. Suntem ocupaţi, totul este planificat cu o lună înainte şi nu avem nici un minut liber – noi muncim! Dar destul de des o astfel de abordare, în final nu aduce nici un rezultat (ori rezultatele nu justifică vremea şi efortul pierdute). Şi până când managerii vor gândi în acest mod, inovaţii nu vor fi.