Cele mai cunoscute tehnici care va vor ajuta sa gasiti idei noi. Modul principal de a rezolva problemele de ordin artistic este cautarea unor idei noi. Pentru cautarea lor cheltuim resurse importante, dar nu gasim intotdeauna solutia. Tehnicile prezentate, ale unor autori cunoscuti, va vor ajuta sa va orientati in oceanul de idei si la expunerea logica a acestora.

Ideas

Cele mai populare metode de generare a ideilor:

Brainstorming
Autor: Alex Faickney Osborn
Principiul de baza consta in a genera cat mai multe idei, fara a incuraja critica. Fiecare participant propune idei, altii incearca sa le dezvolte, iar analiza solutiilor obtinute este facuta mai tarziu. Uneori este folosita varianta “muta” – brainrating, cand ideile sunt scrise pe o foaie, care este transmisa de la un participant la altul si fiecare introduce detalii noi.

Sase palarii ganditoare

Autor: Edward de Bono
Aceasta metoda ordoneaza procesul artistic cu ajutorul imbracarii imaginare a uneia din cele sase palarii colorate. In cea alba, omul analizeaza cifrele si faptele impartial, mai apoi o imbraca pe cea neagra si cauta partea negativa in tot. Vine randul palariei galbene – cautarea partilor pozitive ale problemei. Imbracand-o pe cea verde creezi idei noi, iar in cea rosie iti permiti reactii emotionale. In cea albastra sunt trase concluziile.

Hartile mentale

Autor: Tony Buzan
In opinia autorului, creativitatea este strans legata de memorie, iar acest lucru inseamna ca intarirea memoriei va imbunatati calitatea proceselor creative. Numai ca sistemul traditional de notare, cu titluri si paragrafe, impiedica memorarea. Buzan a propus plasarea in centrul foii a conceptului cheie, iar toate asociatiile demne de a fi memorate sunt scrise pe crengi care pornesc de la centru. Nu este interzis sa intariti grafic ideile. Procesul desenarii hartii inlesneste aparitia noilor asocieri, iar imaginea arborelui format va va ramane pentru mult timp intiparita in minte.

Sinectica

Autor: William Gordon
Gordon considera ca sursa principala de inspiratie este cautarea de analogii. Pentru inceput trebuie sa alegi obiectul si pe urma desenezi un tabel cu analogii pentru dansul. In prima coloana trecem analogiile directe, in a doua – indirecte (de exemplu negarea semnelor din prima). Mai apoi, compari scopul cu obiectul si analogiile indirecte. Sa zicem ca obiectul e creionul, sarcina – largirea asortimentului. Analogia directa – creion voluminos, iar negarea – unul plat. Rezultatul va fi un creion-semn de carte.

Metoda obiectelor focale

Autor: C. Whiting
Ideea consta in a combina caracteristicile diferitor obiecte intr-unul singur. De exemplu, sa luam o lumanare obisnuita si intelesul de ”Anul nou”. Anul Nou se asociaza cu focul bengal, acest lucru il putem transfera lumanarii. Daca sfaramam un foc bengal pana il facem praf si adaugam ceara vom obtine o lumanare de revelion cu firimituri stralucitoare inauntru.

Metoda matricii morfologice

Autor: Fritz Zwicky
Obiectul trebuie impartit pe componente. Trebuie alese caracteristicile de baza. Acestea vor fi modificate si vom incerca, mai apoi, sa le unim la loc. La final va iesi un obiect nou. De exemplu, trebuie sa alcatuim o carte de vizita pentru o companie de parfumuri. Daca schimbam forma clasica dreptunghiulara si actiunea asupra organelor de simt, poate iesi o carte de vizita de forma triunghiulara si cu miros de parfum.

Strategiile indirecte

Autori: Brian Eno si Peter Schmidt
Luam un pachet de carti pe care sunt scrise niste comenzi (de exemplu, “elibereaza-ti furia”, “fura solutia” s.a.). In timpul crearii unei idei noi, trebuie sa extragi o carte si sa incerci sa respecti indicatiile de pe aceasta.

Autobusul, patul, cada de baie

Metoda se bazeaza pe convingerea ca noua idee nu numai ca se “coace” in adancurile subconstientului, dar si incearca in mod activ sa iasa la suprafata. Si pentru ca ea sa se manifeste, nu trebuie sa-o incurcam. Noua idee poate sa apara in constient oriunde, chiar si in cele mai nepotrivite locuri. Un exemplu clasic este Arhimede si cada de baie.

Descifrarea

Luam o inscriptie intr-o limba necunoscuta noua – sa zicem, hieroglifele. In mintea omului, care le urmareste, se vor naste diferite asociatii. Un profesor, de exemplu, vazand apa si trei cercuri a decis sa-si deschida o afacere proprie ce consta in livrarea stridiilor.

Capcana de idei

Aceasta tactica consta in inventarierea tuturor ideilor aparute: puteti sa le inregistrati pe dictafon, sa le notati in carnet s.a.m.d. iar mai apoi, cand veti simti nevoia, va veti intoarce la ele.